Kognitív képességek
A kognitív funkciók olyan megismerési és gondolkodási tevékenységek, mint az észlelés, a figyelem, az emlékezet, az elszámolás, a nyelvhasználat vagy egyéb magasabb rendű gondolkodási feladatok (pl. a tanulás, döntés, tervezés, problémamegoldás, önismeret stb.)
Kognitív képességeink
Kognitív képességeink kihatnak mindenre, amit csinálunk. Arra hogy sikeresek leszünk –e a tanulásban majd később a munkánkban, céljaink elérésében az nagyban múlik azon is, hogy szellemi működésünk jó, megfelelő formában van- e. Mint minden más ez is fejleszthető, megtartható jelenlegi formájában. Csak rajtunk múlik, hogy kihozzuk –e a legtöbbet az agyunk kapacitásából vagy hagyjuk eltompulni azokat. Az óvodáskor nagy változásokat hoz a gyermek életébe. Mozgása finomodik, ügyesedik, teste hatéves korra megváltozik. Az óvodás korú gyermek számára kinyílik a világ, nyelvi és értelmi fejlődése már lehetővé teszi, hogy a környezetét hatékonyabban lássa, kíváncsiságát kielégítse. Szociális tapasztalatai gyarapodnak, be tud illeszkedni a közösségbe. Mire óvodába kerül a gyermek, 3 éves korára már sok mindenre képes sok tudást és képességet elsajátított utánzás útján. A járás és a beszéd képességének elsajátításával új célok nyílnak meg előtte, más szemszögből látja a világot, kevésbé függ a környezetétől, könnyebben ki tudja fejezni azt, amit éppen szeretne. A szülővel való kapcsolata is átalakul, már nem igényli a gyermek a szoros testi közelséget, hanem önállóságra törekszik és a szülőnek meg kell tanulnia szavakkal is szeretni őt. A gyerek eleven és mozgékony. Elsajátította többek között a nyelv használatát és így nem csak kiélheti a közlési vágyát, hanem megismerkedik új módszerekkel is, amelyekkel felfedezheti a világot a miért és hogyan kérdések sorával.
A kognitív funkciónak 4 nagy területe van:
-
figyelem, megfigyelőképesség
-
érzékelés-észlelés
-
emlékezet
-
gondolkodási funkciók
A kognitív funkciók fejlesztésének célja az iskolaérettséghez szükséges részképességek kialakítása. A tanulási zavarok hátterében legtöbbször valamely részképesség zavara, elmaradása áll. A gyermek teljesítőképessége komplex funkciók sokaságából tevődik össze, amelyek egy sor részteljesítményből épülnek fel.
Amennyiben ezek a részképességek nem alakulnak ki, a magasabb kognitív funkciók nem lehetségesek. A sikeres iskolai beváláshoz gyermekeinknek olyan tudásra van szükség, melynek alapja a koncentrált figyelem, a biztos rövid és hosszú idejű emlékezet, elemi gondolkodási műveletek végzése, jó problémamegoldó képesség. Az egyes részképességeket, kognitív funkciókat már a korai életévektől mérni, vizsgálni tudjuk. A tesztek az adott életkornak megfelelő részképességeket mérik, így egyes képességek hiányára, elmaradására fény derül. A képességfelmérést követő fejlesztés, egyénre szabott, komplex terápia változatos helyzetek/eszközök segítségével a hiányzó készségek, képességek kialakítása. A játékos képességfejlesztések heti egy-két alkalommal, egyéni vagy kiscsoportos formában történnek.