Oldalunkon is haszálunk cookie-kat a szolgáltatásaink biztosításához. Info.
Termékek Menü

Játékbemutató - Five Tribes: Naqala dzsinnjei

Meghalt a király, éljen a király! – akarom mondani a szultán, merthogy a Five Tribes: Naqala dzsinnjei a misztikus arab sivatagba kalauzol minket. A doboz tele van: művészi illusztrációkkal, temérdek fabábuval, Naqala szultánságát jelképező tájlapkákkal és persze sok-sok kartonpénzzel. A cél a hatalmi űr betöltése, az öt törzs (vének, vezírek, kereskedők, építők, orgyilkosok) irányításával és természetesen a legtöbb győzelmi pont megszerzésével.

 
No jó, de miről is van itt szó: a Five Tribes: Naqala dzsinnjei egy a Kalaha mechanikájával megfűszerezett középnehéz stratégiai „munkás-lehelyezős” eurójáték. Hogy mondod!?
 
Haladjunk visszafelé: „eurójáték” a játékosok közötti interakció abból áll, hogy, odalépek ahova te szerettél volna vagy azt a Dzsinnit, portékát választom, ami a te kollekciódba is jó lenne, és a szerencsének is jóval kisebb szerepe van, mint egy „ameri” kockavetős társasban (pl. Tokió Királya), ahol a saját előre jutásom általában a másik játékos hátán történik.
„Munkás-lehelyezős” játékokban lerakod a bábud a táblára, ezzel lefoglalva az adott lehetőséget a többiek elől. Ezért kapsz valami hasznosat: nyersanyagot, pénzt vagy egy akció keretében elköltöd az előző lépéssel megszerzett javaid.
 
„Kalaha” a nyugati világ legismertebb Mancala változata. Ebben az ősi játékban megfogsz egy marék követ és úgy lépsz vele, hogy minden lukba leteszel egyet, ha ezzel a gyűjtőbe érsz, megint te jössz… ezt a játékot gyorsan „meg is tanultuk”.
Tudtad? Krisztus előtt ezer évvel játszottak már Egyiptomban Mancalát. A legkorábbi régészeti leletek, pedig az Akszúmi Királyságból (a mai Etiópia) területéről származnak a 6.-7. századból.
 
A Five Tribes azzal indul, hogy kirakom Naqala 6x5–ös térképét és mindegyik tájlapkára leteszek egy 3 törzsbábuból álló kis csapatot. Amikor rád kerül a sor, felkapsz egy ilyen kis törzs csapatot és minden lapkára leteszel egy bábut, az utolsót csak olyan helyre teheted, ahol van azonos színű figura.
 
Ekkor végrehajtod a törzsakcióját, például begyűjtesz egy-két Öreg vagy Vezír törzset, és a lapkaakció keretében kiszabadítasz egy Dzsinnt a lámpásból vagy bevásárolsz a bazárban. Ha így lekerült az utolsó törzsfigura a lapkáról, akkor azt a sivatag parcellát magunknak tudhatjuk és megjelöljük egy tevével. Nos igen, ahová lépünk pont terem, de nem mindegy mennyi, ezért nagyon fontos a körsorrend és az ezt kialakító licit. A licithez pedig elengedhetetlen a pénz.
 
Győzelmi pontot adnak a teljesség igénye nélkül:
  • Oázisok, Paloták
  • Tevével jelölt területeid
  • Árucikkek a piacról (minél többféle van nálad, annál jobb)
  •  Dzsinnek (szegény Aladdinnak csak egy volt, de neked nem kell ennyivel beérned)
  • Vezírek (sárga törzs)
  • Pénz
 
Ezzel tudunk minden szabályt? „Hát majdnem, csak van néhány feltétel, na meg egy csomó kivételszerűség”, de jó rálátásunk van és a szabályfüzet olvasása közben sok dolog ismerős lesz.
A lehetőségből annyi van, mint homok a sivatagban. Mindig új térképe lesz Naqala városállamának a törzstagok leosztása is véletlenszerű. A következő játékban lehet, nem találkozol azzal a Dzsinnivel, ami most annyi pontot hozott neked, hogy már Alibaba is irigykedne. És minden lépés után változik a terep.
 
A Gémklub jóvoltából magyarul is elérhető ez a mesés Days of Wonder játék, ami olyan, mint Seherezádé, minden alkalomra tartogat valamit, amit még nem láttál. A Szultána kreativitására lesz szükséged, ha el akarod érni a hőn áhított győzelmet.
Jó játékot!    smiley

 a kartongyík
Tartalomhoz tartozó címkék: blog kartongyík